ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

ΑΙΧΜΉ ΤΟΥ ΔΌΡΑΤΟΣ: ΠΏΣ ΟΙ ΒΕΛΌΝΕΣ ΤΗΣ ΧΙΡΟΣΊΜΑ ΈΓΙΝΑΝ ΠΑΓΚΌΣΜΙΕΣ

Η ΤΑΠΕΙΝΗ ΒΕΛΟΝΑ ΡΑΨΙΜΑΤΟΣ, ΠΟΥ ΑΡΧΙΚΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΑΜΟΥΡΑΙ ΠΟΥ ΠΗΓΑΙΝΑΝ ΣΤΗ ΜΑΧΗ, ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΣΥΝΩΝΥΜΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΧΙΡΟΣΙΜΑ, ΚΑΙ ΈΧΕΙ ΜΙΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ.


Όταν ένας σαμουράι πήγαινε στη μάχη, ανάμεσα στον εξοπλισμό του είχε ένα αντικείμενο που δεν θα περίμενε κανείς: την ταπεινή βελόνα ραψίματος. Αν και δεν ήταν τόσο μεγαλοπρεπής ή φοβερή όσο το περίφημο σπαθί των σαμουράι, η βελόνα ήταν απαραίτητη σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, καθώς ήταν άμεσα διαθέσιμη για να επιδιορθώσει ένα σκίσιμο ή να κλείσει μια πληγή. Και αρχικά, ήταν οι ίδιοι οι σαμουράι που κατασκεύαζαν τις βελόνες.

 


Κατά τη φεουδαρχική περίοδο της Ιαπωνίας, η περιοχή της Χιροσίμα, όπου εδρεύει η Mazda, κυβερνιόταν από τη φατρία των σαμουράι Asano. Για να επωφεληθούν από την άφθονη προσφορά σιδήρου στην περιοχή και για να κρατήσουν τους σαμουράι τους απασχολημένους σε περιόδους ειρήνης, η φυλή υιοθέτησε την κατασκευή βελόνων ως επίσημη βιομηχανία.

 

 

Λόγω της υψηλής ποιότητάς τους, οι χειροποίητες βελόνες της Χιροσίμα διακινούνταν σε όλη την Ιαπωνία και τελικά εξήχθησαν σε όλο τον κόσμο.

 

 

Η κατασκευή μιας βελόνας εξ ολοκλήρου με το χέρι ήταν μια πολύπλοκη και σχολαστική εργασία, που απαιτούσε 28 διαφορετικά στάδια. Η φυλή ανέπτυξε γρήγορα μια φήμη για την ποιότητα και οι βελόνες Hiroshima διακινούνταν ευρέως σε όλη την Ιαπωνία. Η μηχανοποίηση ξεκίνησε τον 19ο αιώνα, μετά την πτώση του φεουδαρχικού συστήματος και την εισαγωγή της δυτικής τεχνολογίας, αλλά η εστίαση στην αριστεία παρέμεινε. Σύντομα, οι βελόνες Hiroshima εξήχθησαν σε όλο τον κόσμο.

Πιστεύεται ότι αυτή η δημοτικότητα οφείλεται στην ανάπτυξη της μεθόδου Tatara από την ιαπωνική χαλυβουργία, η οποία θεωρήθηκε τεχνολογικά προηγμένη για την εποχή της. Μια αρχαία ιαπωνική πρακτική, η παραγωγή σιδήρου Tatara στη Χιροσίμα και τις γύρω περιοχές πιστεύεται ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στην παραγωγή της Ιαπωνίας.

Τελικά, αυτό θα ενημέρωνε τη φιλοσοφία της βιοτεχνίας monotsukuri - ένας όρος που συμπυκνώνει την ένωση της ικανότητας, της τεχνογνωσίας και του πνεύματος στο πάθος της Ιαπωνίας για τη βιοτεχνία και την κατασκευή - και γρήγορα διαδόθηκε και σε άλλες βιομηχανίες. Αυτός ο χάλυβας υψηλής ποιότητας χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή λίμες, πριόνια και βελόνες, ενώ το διαχρονικό πνεύμα monotsukuri πέρασε τελικά στη ναυπηγική και την αυτοκινητοβιομηχανία στη Χιροσίμα και τις γύρω περιοχές.

Ακόμα και μετά την καταστροφή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η βιομηχανία βελόνων της Χιροσίμα ανέκαμψε αρκετά γρήγορα, εν μέρει λόγω της μεγάλης ζήτησης για βελόνες, καθώς οι άνθρωποι προσπαθούσαν να αντικαταστήσουν τα χαμένα οικιακά αντικείμενα και ρούχα. Οι προσπάθειες ανοικοδόμησης επωφελήθηκαν επίσης από την ασυνήθιστα καλή πρόσβαση της Χιροσίμα σε εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό.

"Λόγω της μακράς παράδοσης της χαλυβουργίας σε αυτή την περιοχή, καθώς και της ναυπηγικής βιομηχανίας στο κοντινό Kure, ήταν δυνατόν να προσληφθούν έμπειροι μηχανικοί για να κατασκευάσουν κατά παραγγελία τα εξειδικευμένα μηχανήματα που απαιτούνται για την κατασκευή βελόνων", λέει ο Kazuyasu Harada, ανώτερος διευθύνων σύμβουλος της Tulip Co. Ltd., του οποίου ο παππούς ίδρυσε εργοστάσιο βελόνων το 1948 στην πόλη Χιροσίμα. Σήμερα, η εταιρεία προμηθεύει ιαπωνικά σχολεία με τις βελόνες που χρησιμοποιούνται στα μαθήματα οικιακής οικονομίας, καθώς και επαγγελματίες βελονιστές και χομπίστες σε όλο τον κόσμο.

"Η ΒΕΛΟΝΑ ΕΙΝΑΙ ΈΝΑ ΤΟΣΟ ΟΙΚΕΙΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΟΙ ΆΝΘΡΩΠΟΙ ΜΠΟΡΕΙ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ ΝΑ ΤΟ ΘΕΩΡΗΣΟΥΝ ΩΣ ΈΝΑ ΑΠΛΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ".

 

 

KAZUYASU HARADA

"Η βελόνα είναι ένα τόσο οικείο αντικείμενο που οι άνθρωποι μπορεί λανθασμένα να το θεωρούν ως ένα απλό εργαλείο", λέει ο Harada. "Όμως η διαδικασία κατασκευής είναι πολύπλοκη και εξελιγμένη, απαιτώντας πολλές διαφορετικές τεχνικές διαδικασίες, όπως κοπή, σφράγιση, λείανση και ηλεκτρολυτική επιμετάλλωση. Οι κατασκευαστές της Χιροσίμα εργάζονται συνεχώς για να βελτιώνουν κάθε διαδικασία και να δημιουργούν καινοτόμες βελόνες για την εξυπηρέτηση ποικίλων αναγκών".

 

 

Όπως και κατά την κατασκευή ενός λεπτού σπαθιού, ο χάλυβας αποσβένεται και σκληραίνει, ώστε η βελόνα να είναι ισχυρή και εύκαμπτη αλλά και ανθεκτική στην κάμψη και το σπάσιμο. Το μάτι γυαλίζεται εσωτερικά και εξωτερικά για ευκολότερο κούμπωμα, ενώ η αιχμή υποβάλλεται σε κατεργασία λείανσης με λειαντικά υψηλής πυκνότητας για να διασφαλιστεί η κοφτερή όψη.

 

 

Οι βελόνες αυτές πρέπει να είναι ισχυρές και εύκαμπτες, αλλά και ανθεκτικές στις στροφές και τα σπασίματα.

 

 

Ακόμη και όταν μια βελόνα σπάσει ή η άκρη της θαμπώσει, δεν απορρίπτεται απλά. Σύμφωνα με τη μακρά παράδοση, οι βελόνες και οι καρφίτσες που έχουν ξεπεράσει τη χρησιμότητά τους μεταφέρονται σε ναούς. Για να εξασφαλίσουν μια "μαλακή προσγείωση" στο δρόμο τους προς τη συνταξιοδότησή τους, τα μικροσκοπικά εργαλεία τοποθετούνται με τη μύτη προς τα κάτω σε ένα λείο κέικ από τόφου. Στη συνέχεια, σε μια τελετουργία που ονομάζεται hari kuyō, τα ευχαριστούν για τις υπηρεσίες τους. Το έθιμο ξεκίνησε πριν από περίπου τετρακόσια χρόνια και εξακολουθεί να τηρείται σε ορισμένους ναούς και ιερά σε όλη τη χώρα, συνήθως στις 8 Φεβρουαρίου ή Δεκεμβρίου.

 

 

"Μια ποιοτική βελόνα είναι πολύ πιο άνετη, επιτρέποντάς σας να ράβετε για ώρες χωρίς να κουράζεστε", λέει η Mutsuko Yawatagaki, επαγγελματίας παπλωματούχος και εκπαιδεύτρια χειροτεχνίας. "Επίσης, έχετε καλύτερα αποτελέσματα. Τα καλά εργαλεία κάνουν καλή δουλειά".

ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΕΜΠΝΕΥΣΗ

Ανακαλύψτε τι κάνει τη Mazda μια μάρκα που δεν μοιάζει με καμία άλλη: μοναδική, εκφραστική, ξεχωριστή. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα πιο εμπνευσμένα περιεχόμενα σχετικά με το τι υπάρχει στα αυτοκίνητά μας, καθώς και για το πού μπορούν να σας οδηγήσουν. Έτοιμοι να επιβιβαστείτε;

ΚΑΘΕΤΙ ΜΕΤΡΑΕΙ

Με τις πρώτες εντυπώσεις, θα ήταν παράλειψη να συγκρίνει κανείς έναν δακτύλιο ανάρτησης - κάθε μεμονωμένο κομμάτι δεν έχει πλάτος μεγαλύτερο από πέντε ίντσες - με ένα ζευγάρι ξυλάκια. Υπάρχει, ωστόσο, περισσότερο κοινό έδαφος μεταξύ των δύο από ό,τι ίσως αντιλαμβάνεστε. Όπως εξηγεί ο Yasuyoshi Mushitani της Mazda, υπάρχουν πολύ περισσότερα στο κουζινέτο ανάρτησης απ' ό,τι φαίνεται με το μάτι...

ΜΆΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ ΕΔΏ
ΔΆΣΚΑΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΆΛΛΟΥ

Ο Yutaka Kawano είναι ένας Takumi Master, ένας δεξιοτέχνης με ευχέρεια στη δημιουργία τέχνης μέσω της φόρμας. Ως ειδικός στο χειρισμό του μετάλλου, το έργο του συμβολίζει τις σχεδιαστικές και χειροτεχνικές δεξιότητες που μπορεί να δει κανείς σε όλα τα οχήματα της Mazda που βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής. Το Mazda Stories προσγειώνεται στη Χιροσίμα για να ρίξει μια πιο προσεκτική ματιά στο έργο του.

ΜΆΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ ΕΔΏ