INSPIRE

Η ΙΑΠΩΝΙΚΉ ΑΙΣΘΗΤΙΚΉ ΣΥΝΔΈΕΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΌΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΌΝ

Ο ναός Ryoanji στο Κιότο της Ιαπωνίας προσφέρει στους επισκέπτες μια ευκαιρία για αυτοσυγκέντρωση, καθώς και μια εκτίμηση για την αισθητική της παραδοσιακής ιαπωνικής αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού χωρίς περισπασμούς.

Σε τριάντα λεπτά με το λεωφορείο από το σταθμό του Κιότο οι επισκέπτες θα φτάσουν στο μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO Ryoanji, έναν ναό Ζεν που θεωρείται ευρέως ότι διαθέτει το καλύτερο παράδειγμα σεκιτέι, έναν κήπο ξηρού τοπίου, στην Ιαπωνία. Το χαλίκι είναι σχολαστικά χτενισμένο σε μοτίβα που μοιάζουν με ρέον νερό, τονισμένο με 15 στρατηγικά τοποθετημένες πέτρες που μοιάζουν να επιπλέουν στην επιφάνεια. Το ενδιαφέρον είναι ότι, από όποια γωνία κι αν δει κανείς τον κήπο, δεν μπορεί ποτέ να δει και τις δεκαπέντε πέτρες ταυτόχρονα.

Ο βραχόκηπος του Ryoanji αποτελείται από ένα ορθογώνιο βοτσαλωτό οικόπεδο που περικλείεται από χαμηλούς τοίχους. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο σχεδιασμός του κήπου αποκρύπτει τουλάχιστον έναν βράχο των 15 από τη θέα, ανεξάρτητα από την οπτική γωνία του παρατηρητή.

ΠΡΌΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΌ

Ο Azby Brown, συγγραφέας, αρχιτέκτονας και καλλιτέχνης που ζει στην Ιαπωνία για πάνω από 35 χρόνια, είναι ο συγγραφέας του βιβλίου Just Enough: Μαθήματα από την Ιαπωνία για τη βιώσιμη διαβίωση, την αρχιτεκτονική και τον σχεδιασμό. Επισημαίνει ότι ο κήπος sekitei του Ryoanji προσκαλεί σε σιωπηλή ενδοσκόπηση, καθώς οι επισκέπτες αναλογίζονται τις σχέσεις μεταξύ των 15 λίθων και την πιθανή λογική των ομαδοποιήσεών τους.

"Κατά τη διαδικασία αυτή γίνονται ταυτόχρονα κάτι περισσότερο από απλές πέτρες, ενώ παραμένουν απλά τα είδη των αδρανών βράχων που βρίσκονται παντού στη φύση.  Το πιο σημαντικό είναι ότι ο σχεδιασμός του Ryoanji, τόσο τα κτίρια όσο και οι κήποι του, μας ενθαρρύνουν να σταματήσουμε και να σκεφτούμε για λίγες στιγμές και να βιώσουμε κάτι ισχυρό έξω από την καθημερινή μας ρουτίνα", λέει ο Brown. "Μεγάλο μέρος της πιο "απλής φαινομενικά" ιαπωνικής αρχιτεκτονικής, συμπεριλαμβανομένου του Ryoanji, στην πραγματικότητα μας διδάσκει να μάθουμε να παρατηρούμε τον πλούτο και την πολυπλοκότητα του φυσικού κόσμου".

Απέναντι από τον πέτρινο κήπο, οι επισκέπτες του ναού Ryoanji θα βρουν μια τετράγωνη λεκάνη με μια επιγραφή kanji, η οποία σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει "Είμαι ικανοποιημένος με αυτό που είμαι".

Οι κήποι του ναού Ryoanji είναι ορατοί από το hōjō, που κάποτε ήταν η πρώην κατοικία του αρχιερέα.

ΜΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΉ ΕΠΑΝΆΣΤΑΣΗ

Αυτές οι έννοιες της παρατήρησης ξεπερνούν τα διεθνή σύνορα και εμπνέουν τους σύγχρονους σχεδιαστές -συμπεριλαμβανομένων εκείνων που βρίσκονται πίσω από τα αυτοκίνητα της Mazda. Ο Ikuo Maeda έφερε επανάσταση στα αυτοκίνητα της Mazda όταν ανέλαβε το ρόλο του Γενικού Διευθυντή Σχεδιασμού το 2009. Αναζητώντας μια ιδέα που θα καθοδηγούσε το μέλλον της Mazda, βασίστηκε στην παραδοσιακή σοφία του παρελθόντος και τη συνέδεσε με το σχεδιασμό αυτοκινήτων. Σε μια συνέντευξη που έδωσε το 2020 στην εφημερίδα The Japan Journal, ο Maeda εξήγησε: "Όταν μιλάμε για ιαπωνική αισθητική, οι άνθρωποι συχνά σκέφτονται το shoji, τις συρόμενες χάρτινες πόρτες και το μπαμπού. Αλλά μια τέτοια απλοϊκή έκφραση χαλάει την ουσία τους. Σκεφτήκαμε ότι έπρεπε να ακολουθήσουμε την προσέγγιση του πνευματισμού".

 

Σε όλα τα νεότερα μοντέλα της Mazda, "το περιβάλλον αντανακλάται όμορφα στην προσεκτικά υπολογισμένη επιφάνεια του εξωτερικού χώρου", εξηγεί ο Tamatani. "Τα στοιχεία έχουν εξαλειφθεί στο έπακρο για να δημιουργηθεί το yohaku".

ΠΏΣ ΤΟ ΛΙΓΌΤΕΡΟ ΓΊΝΕΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΟ

Η Maeda αναγνωρίζει την έλξη του κενού από τον κήπο του Zen και του Ryoanji, ο οποίος βασίζεται στις παραδοσιακές ιαπωνικές έννοιες του "ma" (διάστημα ή χώρος) και του "yohaku" (κενός χώρος). Ενώ η δυτική ευαισθησία επιδιώκει συνήθως να γεμίσει τα κενά και τη σιωπή, το αντίθετο συμβαίνει με το Ζεν.

"Το ma και το yohaku είναι ευαισθησίες του κενού που εφιστούν την προσοχή στις σχέσεις μεταξύ των πραγμάτων που υπάρχουν στον πραγματικό κόσμο, και κατ' επέκταση στον αισθητικό και πνευματικό κόσμο", σημειώνει ο Brown. "Τόσο το ma όσο και το yohaku συνδέονται με τις ζεν βουδιστικές έννοιες του μετασχηματιστικού κενού - την ομορφιά της ανυπαρξίας".

Θολώνοντας τα όρια μεταξύ αυτού που υπάρχει και αυτού που δεν υπάρχει, αυτές οι παραδοσιακές έννοιες ενσωματώνονται τώρα στη διεθνή αρχιτεκτονική και τον εσωτερικό σχεδιασμό, προσδίδοντας μια χαρακτηριστικά ιαπωνική αισθητική. Με παρόμοιο τρόπο, η φιλοσοφία της Mazda βασίζεται στην ομορφιά της αφαίρεσης, εστιάζοντας στο θέμα του σχεδιασμού και φέρνοντάς το στο επίκεντρο. Για το σκοπό αυτό, το ma και το yohaku είναι αναπόσπαστο μέρος και στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων.

 

ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΥΠΌ ΝΈΟ ΠΡΊΣΜΑ

"Με βάση αυτές τις έννοιες, ο σχεδιασμός μπορεί να διεγείρει τη φαντασία του θεατή και να απευθυνθεί στις αισθήσεις, επιτρέποντας στα χαρακτηριστικά που θέλει να τονίσει ο σχεδιαστής να ξεχωρίσουν πιο έντονα", λέει ο Akira Tamatani, επικεφαλής σχεδιαστής του Mazda CX-60. "Η εξωτερική επιφάνεια του αυτοκινήτου, όπου όλα τα περιττά στοιχεία έχουν εξαλειφθεί, είναι σαν την απόλυτη έκφραση του yohaku, ή κενό χώρο, με το περιβάλλον να αντανακλάται στην επιφάνειά του". Με αυτόν τον τρόπο, η συνολική έκφραση της ομορφιάς ξεπερνά αυτή του αυτοκινήτου, επιτρέποντας να εξεταστεί στο ευρύτερο πλαίσιο του περιβάλλοντός του.

Το εικονιζόμενο Mazda VISION COUPE εκφράζει την ουσία της ιαπωνικής αισθητικής.

 
"Στο εσωτερικό, τα στοιχεία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι τοποθετημένα με εξαιρετικά ακριβή τρόπο ώστε να δημιουργείται ma, ή χώρος, όπου το φως που εισέρχεται από το εξωτερικό του αυτοκινήτου αξιοποιείται πλήρως", λέει ο Tamatani, σημειώνοντας ότι το Ryoanji χρησιμεύει ως εξαιρετικό παράδειγμα της ιαπωνικής αισθητικής και της έκφρασης του φωτός. "Το φως συνδέεται με το πέρασμα του χρόνου και την αλλαγή των εποχών στον κήπο. Παρομοίως, ο σχεδιασμός μας χρησιμοποιεί το φως όχι μόνο για να ενισχύσει τόσο το εξωτερικό σχήμα του αυτοκινήτου όσο και τον εσωτερικό χώρο, αλλά και για να εκφράσει το πέρασμα του χρόνου σε κάθε δεδομένη στιγμή- μέσω του περιβάλλοντος φωτός που αντανακλάται στην επιφάνεια του αυτοκινήτου ή που λάμπει στο εσωτερικό", εξηγεί.

Εμπνευσμένος από τη φύση, ο Tamatani πιστεύει ότι το φως μπορεί όχι μόνο να "ενισχύσει το εσωτερικό σχήμα και το χώρο του αυτοκινήτου", όπως φαίνεται εδώ στο Mazda CX-60, αλλά και να "εκφράσει την ομορφιά του χρόνου που περνάει κάθε στιγμή".

ΑΥΘΕΝΤΙΚΉ ΑΠΉΧΗΣΗ

Σε αντίθεση με τις σχεδιαστικές τάσεις της βιομηχανίας που εστιάζουν στη δύναμη της έκφρασης και του αντίκτυπου, η Mazda συνεχίζει να βασίζεται στις κλασικές ευαισθησίες της Ιαπωνίας. "Θεωρώ ότι τα αυτοκίνητά μας είναι ιδιαίτερα ελκυστικά για τους ανθρώπους που έλκονται και εκτιμούν αυτή την αυθεντικότητα στην κατασκευή, βασισμένη στην παραδοσιακή ιαπωνική αισθητική", λέει ο Tamatani.

Είτε βρίσκεται πίσω από το τιμόνι ενός από τα νεότερα αυτοκίνητα της Mazda - οι αντανακλάσεις στο Mazda3, για παράδειγμα, μεταδίδουν μια αίσθηση ηρεμίας και μπορούν να αλλάξουν ανάλογα με το πού βρίσκεται το αυτοκίνητο και την ώρα της ημέρας - είτε μέσα από την περισυλλογή σε έναν πέτρινο κήπο αιώνων στο Ryoanji, οι διαχρονικές ποιότητες του ιαπωνικού σχεδιασμού προσφέρουν πολύτιμες ευκαιρίες για να προβληματιστούμε και να συνδεθούμε με το περιβάλλον μας- και παράλληλα να κάνουμε νέες ανακαλύψεις στην πορεία.