INSPIRE

Η γλώσσα της ομορφιάς

Ο διευθυντής σχεδιασμού της Mazda στην Ευρώπη Jo Stenuit φτάνει στη Βενετία για να ανακαλύψει την εγγενή σχέση μεταξύ τέχνης και σχεδιασμού αυτοκινήτων

Θα μπορούσατε να σκεφτείτε ότι, τουλάχιστον από σχεδιαστικής άποψης, ο διευθυντής σχεδιασμού της Mazda στην Ευρώπη, Jo Stenuit, είναι δύσκολο να ικανοποιηθεί. Πρόκειται, άλλωστε, για έναν απόφοιτο του Royal College of Art του Λονδίνου, ο οποίος έχει περάσει πάνω από δύο δεκαετίες δημιουργώντας μια παγκόσμια σχεδιαστική γλώσσα για τη Mazda (εργαζόμενος τόσο στην Ευρώπη όσο και στα παγκόσμια κεντρικά γραφεία της Mazda στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας), η οποία είναι σήμερα γνωστή ως σχεδιαστική φιλοσοφία "KODO - Soul of Motion". Και όμως, είναι ασφαλές να πούμε, καθώς καθόμαστε για τη συνέντευξή μας, ότι η βενετσιάνικη γιορτή της σύγχρονης χειροτεχνίας, Homo Faber 2024, είχε μια βαθιά θετική επίδραση.

Ο Jo Stenuit, διευθυντής σχεδιασμού της Mazda στην Ευρώπη, ανακαλύπτει την ομορφιά του Homo Faber 2024.

"Δεν νομίζω ότι υπάρχει άλλη παρόμοια εκδήλωση", επιμένει. "Ήταν σαν το ιαπωνικό στυλ του Omotenashi, όπου ένιωθες απόλυτα ευπρόσδεκτος. Φαίνεται να είναι η μόνη εκδήλωση στον κόσμο που γιορτάζει τη χειροτεχνία σε τέτοια κλίμακα και ο τρόπος που το έκαναν είναι απλά εντυπωσιακός. Κάθε δωμάτιο στο οποίο μπήκα ήταν απλά... ουάου". Και βρήκε το κοινό εξίσου γοητευμένο; "Απόλυτα. Η θετικότητα ήταν φανταστική. Έκαναν τόσες πολλές ερωτήσεις: "Πώς φτιάχνεται; Τι υλικό είναι;". Είναι ακριβώς αυτό που θέλουμε να πετύχουμε με τα αυτοκίνητά μας. Όταν οι άνθρωποι βλέπουν ένα Mazda, θέλουμε να λένε "ουάου!"".

Το εμβληματικό έργο του Ιδρύματος Μιχαήλ Άγγελος, που διανύει το τρίτο έτος λειτουργίας του, αποτελεί παγκόσμια γιορτή των τεχνιτών, της χειροτεχνίας και της δημιουργικότητας. Πραγματοποιήθηκε στο Fondazione Giorgio Cini στο βενετσιάνικο νησί San Giorgio Maggiore, η φετινή καθηλωτική έκθεση ήταν ένας εορτασμός του Ταξιδιού της Ζωής, αποτελούμενος από 10 χώρους, καθένας από τους οποίους ήταν αφιερωμένος σε ένα στάδιο της ανθρώπινης ζωής, από τη Γέννηση έως τη Μετά θάνατον ζωή. Το όραμα του καλλιτεχνικού διευθυντή Luca Guadagnino και του συν-καλλιτεχνικού διευθυντή Nicolò Rosmarini, οι καθηλωτικοί χώροι ταξίδεψαν τον επισκέπτη σε κάθε ένα από αυτά τα στάδια της ζωής μέσα από εκατοντάδες χειροποίητα αντικείμενα που κατασκευάστηκαν από ταλαντούχους τεχνίτες από όλο τον κόσμο, αναδεικνύοντας παράλληλα τις διαφορετικές δεξιότητες, τεχνικές και καινοτόμες προσεγγίσεις που συνοδεύουν την τέχνη τους.

Ταιριάζει απόλυτα, λοιπόν, με τη Mazda, η οποία έφερε στη ζωή την ιαπωνική χειροτεχνία και τη φιλοσοφία του σχεδιασμού μέσω των εργαστηρίων κατασκευής σφαιρών και βιβλιοδεσίας. Αυτά συνοδεύονταν από μια σειρά επιμελημένων αντικειμένων, τα οποία σχεδιάστηκαν τόσο για να αναδείξουν τις χειροτεχνικές δεξιότητες που είναι εμφανείς σε κάθε όχημα Mazda όσο και για να κατασκευαστούν από τεχνίτες που παρουσιάζονται στη διαδικτυακή σειρά #MazdaDiscovers. Στην πραγματικότητα, το μόνο πράγμα που έλειπε από την έκθεση Mazda ήταν ένα πραγματικό Mazda. "Ακόμα και το λογότυπό μας ήταν πολύ διακριτικό", χαμογελά η Jo. "Αυτό σήμαινε ότι μπορούσαμε να επικεντρωθούμε στη μάρκα και στη δεξιοτεχνία και όχι στα αυτοκίνητα. Επιπλέον, όλα όσα είδαμε ήταν μοναδικά, ενώ ένα αυτοκίνητο είναι μαζικής παραγωγής, οπότε ένα γλυπτό αντιπροσώπευε καλύτερα τη Mazda".

Επιμελημένα εκθέματα από τεχνίτες του #MazdaDiscovers

Ιστορίες Mazda: Mazda ήταν η μόνη μάρκα αυτοκινήτων στην εκδήλωση. Κατάλαβε το κοινό αμέσως τη σύνδεση μεταξύ αυτοκινήτου και τέχνης;
Jo Stenuit: KODO, και παρόλα αυτά ο κόσμος εξακολουθεί να μην γνωρίζει πραγματικά για τη διαδικασία σχεδιασμού των αυτοκινήτων μας. Εκπλήσσονται όταν ανακαλύπτουν ότι, σε αυτή την ψηφιακή εποχή, εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε πήλινα μοντέλα και να βασιζόμαστε σε φυσικά εργαλεία και στο πάθος των μοντελιστών μας.


"Σε αυτή την ψηφιακή εποχή, εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε πήλινα μοντέλα και να βασιζόμαστε σε φυσικά εργαλεία και στο πάθος των μοντελιστών μας".

MS: Και όμως η Mazda καινοτομεί πάντα...
JS: Ακριβώς. Στον κόσμο των αυτοκινήτων, όλοι μας γνωρίζουν πλέον και ξέρουν ότι κατασκευάζουμε όμορφα οχήματα. Αυτό είναι ένα τεράστιο επίτευγμα. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε μια σχεδιαστική γλώσσα που εκτιμάται σε όλο τον κόσμο. Είναι μια γλώσσα ομορφιάς, την οποία καταλαβαίνουν όλοι. Είναι κάτι πολύ ανθρώπινο. Έτσι, φτιάχνουμε όμορφα αντικείμενα που είναι κατανοητά σε παγκόσμια κλίμακα. Και ακούγεται εύκολο, αλλά δεν είναι.

Roberta Mazzone

MS: Ως σχεδιαστής, αισθάνεστε ότι υπάρχει ένας φυσικός δεσμός μεταξύ εσάς και των τεχνιτών της Homo Faber;
JS: Φυσικά. Το να μιλάω με τους τεχνίτες εδώ είναι πολύ εύκολο, ακόμη και αν κάνουν κάτι εντελώς διαφορετικό από μένα. Ο τρόπος με τον οποίο εργαζόμαστε είναι παρόμοιος. Υπάρχει μια άμεση σύνδεση. Καταλαβαίνουμε κατά κάποιον τρόπο την περιστασιακή ταλαιπωρία και τον χρόνο που περνάμε για να φτιάξουμε όμορφα αντικείμενα.

 

MS: Τα εργαστήρια της Mazda φαίνεται να ήταν ένα ιδιαίτερο σημείο αναφοράς.
JS: Ήμουν περήφανος γι' αυτά. Έχουμε ξανακάνει εργαστήρια στο παρελθόν και πάντα λειτουργούν καλά. Όλοι ενθουσιάζονται πολύ και φυσικά είναι φανταστικό γι' αυτούς να κατανοούν λίγο περισσότερο τα αυτοκίνητά μας. Και η όλη εμπειρία γίνεται πάντα καλύτερη αν βγάζεις περισσότερα από αυτήν. Είμαι σίγουρος ότι θα γυρίσουν σπίτι και θα σκεφτούν: "Ουάου, αυτή ήταν μια καταπληκτική έκθεση και εμπειρία".

HIGHLIGHT της Jo: ΧΑΡΤΊ ΛΟΥΛΟΎΔΙΑ, "ΑΓΆΠΗ" ΧΏΡΟ

 

JS: Επέλεξα αυτό το έργο λόγω του τρόπου με τον οποίο μεταμορφώνουν το χαρτί - ένα απλό δισδιάστατο αντικείμενο - σε ένα όμορφο τρισδιάστατο λουλούδι μέσω της διαμόρφωσης, της κάμψης και του παιχνιδιού του φωτός και της σκιάς. Δίνει αξία σε ένα απλό υλικό. Μιλάει για το εξωτερικό της Mazda, όπου παίζουμε με το φως σε ένα απλό υλικό επιφάνειας για να προσφέρουμε ένα επίπεδο ενθουσιασμού, αλλά και για την προσοχή που δίνουμε στην επιλογή υλικών για το εσωτερικό, τα οποία είναι συχνά ευαίσθητα, ελαφρώς εύθραυστα και απροσδόκητα.

 

Χάρτινο γλυπτό Eternal Bouquet. Κατασκευασμένο από λευκό χαρτί ακουαρέλας από το Studio Marianne Guély.

MS: Είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ανακαλύψετε τις περιπλοκές της χειροτεχνίας.
JS: Ειδικά με το εργαστήριο κατασκευής της σφαίρας. Είχα μεγάλο σεβασμό για τον σφαιροποιό Leonardo Frigo, επειδή δεν έχει μόνο μία δεξιότητα, αλλά πολλές. Φτιάχνει το χαρτί, κάνει τη χαλκογραφία, κάνει όλη την έρευνα και κατασκευάζει την ξύλινη δομή για την υδρόγειο σφαίρα. Και τότε οι άνθρωποι θα μπορούσαν να λερώσουν τα χέρια τους κατανοώντας αυτή τη διαδικασία, ανακαλύπτοντας τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιούνται και αντιλαμβανόμενοι τη δυσκολία να κάνεις πράγματα που φαίνονται αρκετά απλά εξωτερικά.

MS: Πιστεύετε ότι το Homo Faber έχει μια ευρύτερη δημιουργική ευθύνη από την απλή εκπαίδευση όσων το παρακολουθούν;
JS: Πρόκειται για ένα παγκόσμιο γεγονός και είναι σαφές ότι σκέφτονται την επόμενη γενιά, κάτι που είναι απίστευτα σημαντικό. Είναι αλήθεια ότι οι άνθρωποι εμπνέονται από τα αντικείμενα και την εμπειρία, αλλά πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η επόμενη γενιά είναι ενθουσιασμένη με τη χειροτεχνία και πιστεύει ότι έχει αξία σε έναν τεχνικό και πολύ αποσπασματικό κόσμο; Αυτό είναι που γιορτάζουμε σε παγκόσμιο επίπεδο.

HIGHLIGHT της Jo: Γυάλινο μπολ, "CELEBRATION" SPACE

 

JS: Με τράβηξε αμέσως το χρώμα. Είναι φωτεινό κίτρινο και, την πρώτη φορά που το είδα, ο ήλιος έμπαινε από το παράθυρο κατευθείαν πάνω στο μπολ και το ζωντάνεψε, όπως ακριβώς ο ήλιος στο Soul Red Crystal της Mazda. Φαινόταν τόσο απλό και αγνό, αλλά είχε πολλές διαφορετικές πτυχές. Το βλέπεις από μακριά και νομίζεις ότι το καταλαβαίνεις, αλλά καθώς πλησιάζεις, υπάρχει περισσότερο βάθος, ειδικά με το φως, ήταν αρκετά εκπληκτικό. Είναι η ίδια δύναμη του χρώματος και της αντανάκλασης που εκτιμούμε στη Mazda.

 

Γυάλινο μπολ από τη συλλογή LINES. Φυσητό και κοπή στο χέρι από τους Filip Dobias, David Gabera και Jakub Petr.

MS: Τι μάθατε προσωπικά από το Homo Faber;
JS: Ότι εξακολουθεί να υπάρχει ενθουσιασμός για τη χειροτεχνία και ότι ο τρόπος που την παρουσιάζεις και την εξηγείς είναι πολύ σημαντικός. Είναι η προσέγγιση Omotenashi, με έμφαση στον τρόπο που προσκαλείς τους ανθρώπους και τους κάνεις να αισθάνονται ευπρόσδεκτοι. Ως παραμυθάς της Mazda, έμαθα πολλά. Και είμαι επίσης ακόμη πιο σίγουρος ότι αυτό που κάνουμε στη Mazda είναι σωστό.


"Σε κάθε στάδιο θέλουμε οι άνθρωποι να αισθάνονται καλά, να αισθάνονται συνδεδεμένοι με το αυτοκίνητο".

MS: Όταν λέτε Mazda, τι θέλετε να σκέφτονται οι άνθρωποι;
JS: Ότι φτιάχνουμε όμορφα, ελκυστικά αυτοκίνητα που οι άνθρωποι θέλουν πραγματικά να τα οδηγούν. Επιστρέφουμε στον παράγοντα "wow" για τον οποίο μιλούσαμε. Σε μερικά αυτοκίνητα, βλέπεις το εξωτερικό και λες ουάου, μετά ανοίγεις την πόρτα και απογοητεύεσαι... οδηγείς απογοητευμένος. Ενώ σε κάθε στάδιο θέλουμε οι άνθρωποι να αισθάνονται καλά, να νιώθουν συνδεδεμένοι με το αυτοκίνητο και να γίνεται μέρος της ζωής τους.

MS: Τέλος, τι πιστεύετε ότι μπορεί να μάθει ο κόσμος του σχεδιασμού από τη Mazda;
JS: Ω, τα πάντα! Μην πηγαίνετε αριστερά και δεξιά μόνο και μόνο για να ικανοποιήσετε κάποιον. Να έχετε αυτοπεποίθηση σε αυτό που κάνετε. Και κάντε το καλά, κάντε το με αγάπη και κάντε το με πάθος. Συνεχίστε να πιστεύετε.

Λέξεις Ross Brown / Εικόνες Rama Knight

ΜΟΙΡΑΣΤΕΊΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΊΑ
fb 1   linkedin 1   x

ΈΜΠΝΕΥΣΗ ΕΠΊ ΤΟΥ ΣΚΆΦΟΥΣ

Ανακαλύψτε τι κάνει τη Mazda μια μάρκα που δεν μοιάζει με καμία άλλη: μοναδική, εκφραστική, ξεχωριστή. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα πιο εμπνευσμένα περιεχόμενα σχετικά με το τι υπάρχει στα αυτοκίνητά μας, καθώς και για το πού μπορούν να σας οδηγήσουν. Έτοιμοι να επιβιβαστείτε;

Η ΑΝΘΡΏΠΙΝΗ ΠΡΟΣΈΓΓΙΣΗ ΤΗΣ MAZDA ΣΤΗΝ ΑΣΦΆΛΕΙΑ

Η δέσμευση για ένα αυτοκινητιστικό μέλλον χωρίς ατυχήματα φέρνει μια νέα εποχή εμπιστοσύνης για τους οδηγούς της Mazda.

Μάθετε περισσότερα
Το σπάνιο και το συλλεκτικό

Κατά τη διάρκεια της ιστορικής ιστορίας της Mazda, υπήρξαν αμέτρητα μοναδικά μοντέλα με πυρήνα την ευχάριστη οδήγηση. Εδώ, το Mazda Stories γιορτάζει μερικά ξεχωριστά μοντέλα - και αυτούς που τα οδηγούν ακόμα και σήμερα.

Μάθετε περισσότερα
35 ΧΡΌΝΙΑ MAZDA MX-5

Το MX-5 σχεδιάστηκε για να είναι - και σίγουρα παραμένει, 35 χρόνια μετά - ένα διασκεδαστικό και ανεπιτήδευτο σπορ αυτοκίνητο με προσωπικότητα που έχει γίνει διάσημο σε όλο τον κόσμο.

Μάθετε περισσότερα
Ο ΔΡΌΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ HAKONE

Ξεφεύγοντας από την πολύβουη μητρόπολη του Τόκιο, η Mazda Stories μεταφέρει το ευέλικτο Mazda CX-5 σε ένα από τα πιο διάσημα σημεία οδήγησης της Ιαπωνίας.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ο ΔΡΌΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΊΑ

Το Μαρόκο είναι ένας μαγικός τόπος όπου οι νομαδικές παραδόσεις των Βερβερίνων συναντούν και υποδέχονται επιρροές από όλο τον κόσμο - ένας πολιτισμός που εκτιμά τη δεξιοτεχνία, τόσο την παλιά όσο και τη νέα. Με το Mazda CX-60, ταξιδεύουμε σε δαιδαλώδεις δρόμους της ερήμου μέσα από μαγευτικά τοπία προς το πολιτιστικό επίκεντρο: Μαρακές.

Μάθετε περισσότερα
Οι τεχνίτες της ακτής Αμάλφι

Η ιστορία της χειροτεχνίας στην ακτή Αμάλφι της Ιταλίας είναι βαθιά και η κοινότητα των τεχνιτών που εργάζονται εκεί αποπνέει αφοσίωση, επιμονή και προκλητικό πνεύμα.

Μάθετε περισσότερα
Ανθρώπινη αρμονία σε κίνηση

Η μηχανική φιλοσοφία ActivSync της Mazda βάζει την ευημερία σας πάνω απ' όλα.

Μάθετε περισσότερα
#MazdaDiscovers

Η σειρά μας #MazdaDiscovers στο YouTube σας φέρνει κοντά και προσωπικά με μερικούς από τους πιο μοναδικούς τεχνίτες του κόσμου. Όπως και η Mazda, αυτοί οι τεχνίτες είναι αφοσιωμένοι στο να συνδυάζουν παραδοσιακές τεχνικές με μια σύγχρονη προσέγγιση, δημιουργώντας εξαιρετικά αντικείμενα, τέχνη και γαστρονομικές εμπειρίες.

Μάθετε περισσότερα
Ο ΝΑΌΣ ΤΟΥ RYOANJI

Ο ναός Ryoanji βρίσκεται στο Κιότο της Ιαπωνίας και χρησιμεύει ως ένα μέρος για τους επισκέπτες να αφοσιωθούν στην αυτοεξέταση, αλλά και να θαυμάσουν την καθαρή αισθητική της παραδοσιακής ιαπωνικής αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού.

Μάθετε περισσότερα
ΚΑΤΑΣΚΕΥΉ ΙΑΠΩΝΙΚΏΝ ΜΑΧΑΙΡΙΏΝ

Το χωριό Takefu είναι γνωστό για τα μαχαίρια του και φιλοξενεί μια κοινότητα τεχνιτών που έχουν συνδεθεί με έναν κοινό σκοπό: την κατασκευή των καλύτερων μαχαιριών στον κόσμο...

Μάθετε περισσότερα
Ιαπωνικά λακαρισμένα αντικείμενα

Κατά τη διάρκεια της χιλιετίας, η παραγωγή αντικειμένων urushi εξελίχθηκε από παραδοσιακή χειροτεχνία σε μια μορφή σοβαρής τέχνης που εξυμνείται λόγω της χρήσης φυσικών και μακράς διάρκειας πόρων.

Μάθετε περισσότερα