ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

ΚΑΘΕΤΙ ΜΕΤΡΑΕΙ

Με τις πρώτες εντυπώσεις, θα ήταν παράλειψη να συγκρίνει κανείς έναν δακτύλιο ανάρτησης - κάθε μεμονωμένο κομμάτι δεν έχει πλάτος μεγαλύτερο από πέντε ίντσες - με ένα ζευγάρι ξυλάκια. Υπάρχει, ωστόσο, περισσότερο κοινό έδαφος μεταξύ των δύο από ό,τι ίσως αντιλαμβάνεστε. Όπως εξηγεί ο Yasuyoshi Mushitani της Mazda, υπάρχουν πολύ περισσότερα στον κουζινέτο ανάρτησης από ό,τι φαίνεται με το μάτι.


Στο τραπέζι είναι τοποθετημένα πέντε ζευγάρια ξυλάκια, που ανεβαίνουν από τη χαμηλότερη αντιληπτή ποιότητα στην υψηλότερη. Το πρώτο σετ προέρχεται από ένα σετ κουτιών Bento, το επόμενο από ένα κατάστημα ψιλικών. Το τρίτο και το τέταρτο προέρχονται από πολυτελή εστιατόρια και το πέμπτο σετ, σημειωτέον, είναι ένα ειδικά κατασκευασμένο ζευγάρι χειροποίητων ξυλάκια μπαμπού, τα οποία κάποτε άλλαξε και διαμόρφωσε ένας συγκεκριμένος χρήστης - ο Shunji Tanaka, ο σχεδιαστής του αρχικού Mazda MX-5. Κατασκευασμένα από μπαμπού, ο Tanaka χρειάστηκε περίπου 40 χρόνια για να βρει το σωστό σχέδιο- και είναι τοποθετημένα έτσι ώστε ο Yasuyoshi Mushitani, ανώτερος επικεφαλής μηχανικός, Τμήμα Ανάπτυξης Δυναμικής Σασί της Mazda, να μπορεί να περιγράψει τη σημασία του δακτυλίου της ανάρτησης: ένα μέρος σε μέγεθος παλάμης, αλλά ζωτικής σημασίας, που βρίσκεται στο σύστημα ανάρτησης κάθε οχήματος και το οποίο φαίνεται να έχει μικρή ομοιότητα με ένα σετ ξυλάκια.

 

 

Για να επιτευχθεί η σωστή ισορροπία μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού, ο δακτύλιος ανάρτησης μπορεί να ρυθμιστεί σε βήματα 0,1 mm.

 

Ωστόσο, τα ξυλάκια, ενθουσιάζεται ο Mushitani, είναι η ιδανική αναπαράσταση του τρόπου με τον οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί η ευαίσθητη αφή, ακόμη και στο μικρότερο επίπεδο, κατά την οδήγηση. Λεπτά, κωνικά και ελαφριά, ο χρήστης γνωρίζει αμέσως πόση πίεση πρέπει να ασκήσει στο πιάτο και μπορεί να λάβει άμεση ανατροφοδότηση αφής για το φαγητό που αγγίζουν τα ξυλάκια. Ακόμα και το υλικό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των chopsticks, όπως το μπαμπού, μπορεί να αλλάξει τη γεύση του φαγητού και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτό το συνολικό γεύμα. Τα chopsticks, όπως λέγεται, θα πρέπει επίσης να λειτουργούν ως προέκταση της ανθρώπινης αφής και όχι ως μια απλή συσκευή για την κατανάλωση φαγητού. Είναι αυτές οι ομοιότητες, πιστεύει ο Mushitani, που ευθυγραμμίζονται με τη φιλοσοφία της Mazda ως προς τα κουζινέτα ανάρτησης και που βοηθούν επίσης τον οδηγό να αισθάνεται πιο άνετα, να έχει τον έλεγχο και να "γίνεται ένα" με το όχημα, είτε πρόκειται να αντιμετωπίσει κυματιστούς δρόμους, είτε κακοτράχαλες διαδρομές, είτε κλειστές στροφές.

 


Για όσους δεν γνωρίζουν, ο δακτύλιος είναι ένα μικρό, μαλακό μέρος του συνολικού συστήματος ανάρτησης που έχει σχεδιαστεί ειδικά για να απορροφά τις ανωμαλίες του δρόμου, να μειώνει το θόρυβο κάτω από το αυτοκίνητο και να ελέγχει το μέγεθος της κίνησης που υφίσταται το πλαίσιο του οχήματος κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ιδιαίτερα κατά τη στροφή. Αυτά τα στοιχεία, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι εξίσου σημαντικά με οποιοδήποτε από τα εντυπωσιακά εξωτερικά στοιχεία της Mazda. Το γεγονός ότι κάθε κομμάτι κουζινέτου παίζει τόσο μεγάλο ρόλο με μικρή παρουσία είναι ένα ακόμη θαύμα της μηχανικής.

ΚAΘΕ ΜΙΚΡO ΚΟΜΜAΤΙ ΚΟΥΖΙΝEΤΟΥ ΑΝAΡΤΗΣΗΣ, ΜΕ ΜΕΡΙΚA ΠΑΡΑΔΕIΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚOΝΑ, ΕIΝΑΙ ΖΩΤΙΚHΣ ΣΗΜΑΣIΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕIΩΣΗ ΤΟΥ ΘΟΡYΒΟΥ, ΤΟΝ  ΈΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΚIΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛH ΟΔHΓΗΣΗ ΣΤΙΣ ΣΤΡΟΦEΣ. (Η ΕΙΚOΝΑ ΕIΝΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚH)

Γι' αυτό πρέπει να ευχαριστήσουμε τον Mushitani. Το όραμά του για το σύστημα κουζινέτων ανάρτησης της Mazda σχεδιάστηκε λίγο μετά την πρώτη του πρόσληψη στη Mazda το 1988, με το εμβληματικό MX-5 να κυκλοφορεί ένα χρόνο μετά, το 1989. Παραδόξως, δεν ήταν το ντεμπούτο του MX-5 αυτό που πυροδότησε τη φαντασία του Mushitani, όταν τελικά εντάχθηκε στο τμήμα Chassis Dynamics το 1997. Αντ' αυτού, ήταν το Mazda Titan Dash - ένα εμπορικό φορτηγό που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2000 - στο οποίο του ανατέθηκε να εργαστεί. Έκανε γρήγορα μερικές προσαρμογές στο Titan Dash, κυρίως με τον δακτύλιο της ανάρτησης, για να αλλάξει την τυπική σκληρότητα ενός εμπορικού οχήματος σε μια πιο ομαλή, πιο άνετη οδήγηση. "Άλλαξα μόνο μία δομή δακτυλίου και είχα μεγάλη βελτίωση, όχι μόνο στους κραδασμούς, αλλά και στην κίνηση του οχήματος", εξηγεί. "Είναι ένα πολύ μικρό μέρος, αλλά έχει μεγάλο αντίκτυπο στην οδήγηση".

 

Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, το πνευματικό παιδί του Mushitani πέρασε στους γύρω του και αναπτύχθηκε περαιτέρω, αποδεικνύοντας ότι ο δακτύλιος της ανάρτησης έχει σημαντικό αντίκτυπο στην οδηγική εμπειρία, ακόμη και όταν βελτιώνεται και συντονίζεται με διαφορές 0,1 χιλιοστών. Όλα έχουν να κάνουν με τη βελτίωση της άνεσης του οδηγού, λέει ο Mushitani, καθώς και με το να παίζει έναν επιπλέον ρόλο στην επικοινωνία με τον οδηγό, ενώ "συμβάλλει στην ασφάλεια", όπως λέει. Ενώ υπάρχουν προσεγγίσεις για να αποκλείονται οι κραδασμοί και οι εισροές που φτάνουν στον οδηγό, η προσέγγιση της Mazda για τους δακτυλίους, εξηγεί, έχει σχεδιαστεί για να "επικοινωνεί" και να μεταφέρει τις συνθήκες του οδοστρώματος, ώστε να μπορούν να λαμβάνονται ασφαλέστερες αποφάσεις εν κινήσει. Αντίθετα, αυτή η ανατροφοδότηση δεν μπορεί να προκαλέσει καμία ενόχληση στους επιβάτες του οχήματος και η προσέγγιση της Mazda στον δακτύλιο έχει πετύχει τη χρυσή τομή μεταξύ ενημερωτικού και μη επεμβατικού. Άνετη και ασφαλής, παρέχει μια πραγματική εμπειρία Jinba Ittai μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού.

"ΠΡEΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡIΣΟΥΜΕ ΤΗ ΓΕΩΜΕΤΡIΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΜOΡΦΩΣΗ ΣΤΟ ΔΑΚΤYΛΙΟ, ΟΠOΤΕ ΕΞΑΡΤOΜΑΣΤΕ ΑΠO ΤΗΝ ΑΝΘΡVΠΙΝΗ ΑIΣΘΗΣΗ. ΌΤΑΝ ΠΡOΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΚΟΥΖΙΝEΤΑ, ΌΛΑ ΈΧΟΥΝ ΝΑ ΚAΝΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΛΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ"

Αυτό που προκαλεί μεγαλύτερη έκπληξη είναι ότι η διαδικασία κατασκευής των δακτυλίων δεν αφορά μόνο τα μηχανικά μέρη. Αντίθετα, η ανθρώπινη επαφή, όπως περιγράφει ο Mushitani, παραμένει ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση των σωστών μετρήσεων και γωνιών που χρησιμοποιούνται σε κάθε πρωτότυπο δακτυλίου πριν από την κατασκευή. "Πρέπει να καθορίσουμε τη γεωμετρία και τη διαμόρφωση στο κουζινέτο", λέει ο Mushitani, "οπότε εξαρτόμαστε από την ανθρώπινη αίσθηση". Όταν πρόκειται για κουζινέτο, όλα έχουν να κάνουν με τη διαίσθηση και τη διατήρηση της απλότητας των πραγμάτων, λέει.

 

Είναι αυτή η σύνδεση και η επικοινωνία του αυτοκινήτου με τον οδηγό που η Mazda συνεχίζει να υπερασπίζεται. Όταν πρόκειται για το bushing, πρόκειται για μια αμοιβαία επωφελή σχέση μεταξύ του οχήματος και του οδηγού του. Το όχημα, μέσω της ανάρτησης, του χειρισμού και της δυναμικής, επικοινωνεί με τον οδηγό, και ο οδηγός μπορεί να προσαρμόζεται και να διατηρεί τον έλεγχο. "Το όχημα δεν πρέπει να γίνεται υπερβολικά προηγμένο", καταλήγει ο Mushitani. "Διότι αν οι επιδόσεις του οχήματος είναι πολύ καλές, ο οδηγός αισθάνεται ότι "οδηγείται" από το όχημα, αλλά αντίθετα πρέπει να χειρίζεται το όχημα ο ίδιος. Αυτό οδηγεί στη φιλοσοφία μας Jinba Ittai". Με γνώμονα την ασφάλεια και επιτρέποντας στον οδηγό να βιώσει τη χαρά της οδήγησης, αυτό το μικρό κομμάτι του κουζινέτου της ανάρτησης λέει όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη Mazda.

ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΕΜΠΝΕΥΣΗ

Ανακαλύψτε τι κάνει τη Mazda μια μάρκα που δεν μοιάζει με καμία άλλη: μοναδική, εκφραστική, ξεχωριστή. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα πιο εμπνευσμένα περιεχόμενα σχετικά με το τι υπάρχει στα αυτοκίνητά μας, καθώς και για το πού μπορούν να σας οδηγήσουν. Έτοιμοι να επιβιβαστείτε;

ΒΕΛΌΝΕΣ

Η ταπεινή βελόνα ραψίματος, που αρχικά χρησιμοποιούνταν από τους σαμουράι που πήγαιναν στη μάχη, είναι πλέον συνώνυμη με τη σύγχρονη πόλη της Χιροσίμα και έχει μια αντίστοιχη ιστορία προέλευσης.

ΜΆΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ ΕΔΏ
ΔΆΣΚΑΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΆΛΛΟΥ

Ο Yutaka Kawano είναι ένας Takumi Master, ένας δεξιοτέχνης με ευχέρεια στη δημιουργία τέχνης μέσω της φόρμας. Ως ειδικός στο χειρισμό του μετάλλου, το έργο του συμβολίζει τις σχεδιαστικές και χειροτεχνικές δεξιότητες που μπορεί να δει κανείς σε όλα τα οχήματα της Mazda που βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής. Το Mazda Stories προσγειώνεται στη Χιροσίμα για να ρίξει μια πιο προσεκτική ματιά στο έργο του.

ΜΆΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ ΕΔΏ