ΟΛΟΤΑΧΏΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΈΛΛΟΝ

Ο ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΌΣ ΚΙΝΗΤΉΡΑΣ ΣΕ ΝΈΑ ΜΟΡΦΉ

Καινοτόμος, ομαλή λειτουργία, πρόκληση - οι δυνατότητες και οι περιορισμοί του περιστροφικού κινητήρα έχουν πάντα γοητεύσει την αυτοκινητοβιομηχανία. Ποια μάρκα θα μπορούσε να τις κάνει πιο επιτυχημένες από τη Mazda; Με ένα παρελθόν γεμάτο από μοντέλα περιστροφικών κινητήρων που έριξαν τον φάκελο στο παρελθόν, η Mazda οδηγεί τώρα την τεχνολογία σε μια νέα τολμηρή κατεύθυνση. Με το Mazda MX-30 R-EV, το πρώτο PHEV με γεννήτρια ισχύος περιστροφικού κινητήρα.

"Μια νέα εποχή", "το σύστημα κίνησης του μέλλοντος": Αυτοί είναι μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους τα εμπορικά μέσα ενημέρωσης εξέφρασαν την αρχική τους ευφορία για τη γερμανική εφεύρεση του κινητήρα Wankel. Παρεμπιπτόντως, θα μπορούσαν εξίσου καλά να χρησιμοποιηθούν για να περιγράψουν την τελευταία καινοτομία της περιστροφικής τεχνολογίας, το Mazda MX-30 R-EV. Το μοντέλο που θα κάνει πρεμιέρα το 2023, σηματοδοτεί την πρώτη επιστροφή αυτού του τύπου κινητήρα στα αυτοκίνητα παραγωγής της μάρκας μετά από οκτώ χρόνια. Με τη μορφή γεννήτριας ενέργειας, ένα ρεζερβουάρ καυσίμου 50 λίτρων φορτίζει την μπαταρία αυτού του PHEV κατά τη διάρκεια της οδήγησης, επεκτείνοντας την αυτονομία σε έως και 680 χιλιόμετρα χωρίς την ανάγκη φόρτισης ή ανεφοδιασμού. Αυτή η τελευταία ανακάλυψη, ωστόσο, είναι μόνο η τελευταία δόση σε μια ιστορία δεκαετιών μεταξύ της Mazda και των περιστροφικών κινητήρων - ένα πάθος που χρονολογείται ήδη από το 1961.

Στις 4 Ιουλίου του ίδιου έτους, η ιαπωνική κυβέρνηση ενέκρινε επίσημα τη συμφωνία αδειοδότησης της Mazda με τη γερμανική NSU Wankel GmbH σχετικά με τη χρήση του επαναστατικού περιστροφικού κινητήρα. Σχεδιασμένος από τον εφευρέτη Felix Wankel, ο κινητήρας δεν απαιτούσε ούτε έμβολα ούτε κυλίνδρους.

Αντ' αυτού, οι περιστρεφόμενοι δίσκοι αντικαθιστούν την κίνηση των εμβόλων πάνω-κάτω, με αποτέλεσμα τη λειτουργία με χαμηλούς κραδασμούς, ελάχιστες εκπομπές θορύβου, σχεδίαση με εξοικονόμηση χώρου και μειωμένο βάρος. Αυτή η τεχνολογική ανακάλυψη ώθησε τους μηχανικούς της Mazda να επανεξετάσουν πλήρως το αυτοκίνητο. Όχι μόνο για να φέρουν τον περιστροφικό κινητήρα σε παραγωγική ωριμότητα, αλλά και για να αναπτύξουν πρωτοποριακούς σχεδιασμούς οχημάτων στους οποίους τα πλεονεκτήματα του συστήματος κίνησης θα μπορούσαν πραγματικά να λάμψουν. Αντ' αυτού, οι περιστρεφόμενοι δίσκοι αντικαθιστούν την κίνηση των εμβόλων πάνω-κάτω, με αποτέλεσμα τη λειτουργία με χαμηλούς κραδασμούς, ελάχιστες εκπομπές θορύβου, σχεδιασμό εξοικονόμησης χώρου και μειωμένο βάρος. Αυτή η τεχνολογική ανακάλυψη ώθησε τους μηχανικούς της Mazda να επανεξετάσουν πλήρως το αυτοκίνητο. Όχι μόνο για να φέρουν τον περιστροφικό κινητήρα σε παραγωγική ωριμότητα, αλλά και για να αναπτύξουν πρωτοποριακά σχέδια οχημάτων στα οποία τα πλεονεκτήματα του συστήματος κίνησης θα μπορούσαν πραγματικά να ξεχωρίσουν.

CHALLENGER SPIRIT - Η MAZDA ΑΝΑΚΑΛΎΠΤΕΙ ΕΚ ΝΈΟΥ ΤΟΝ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΌ ΚΙΝΗΤΉΡΑ

 

Παρόλο που τελικά ήταν τα μοντέλα με περιστροφικό κινητήρα που χάρισαν για πρώτη φορά στην Mazda την παγκόσμια αναγνώριση της μάρκας, ο δρόμος προς τα εκεί δεν ήταν εύκολος. Οι περιστροφικοί κινητήρες έχουν τις δικές τους μοναδικές προκλήσεις και τα εμπόδια που έθετε η νέα τεχνολογία έκαναν σχεδόν όλους τους περίπου 30 άλλους κατόχους άδειας χρήσης να εγκαταλείψουν τον κινητήρα. 

Όχι όμως και η Mazda. Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1964, η εταιρεία παρουσίασε το φουτουριστικό Cosmo Sport 110 S, ένα πρωτότυπο που αναπτύχθηκε από το "Τμήμα Έρευνας Περιστροφικών Κινητήρων της Mazda". Επικεφαλής αυτού του ερευνητικού κέντρου ήταν ο αρχιμηχανικός (και μετέπειτα πρόεδρος της Mazda) Kenichi Yamamoto, ο οποίος μέσα σε μόλις δύο χρόνια και με μια ομάδα 47 μηχανικών βελτιστοποίησε την ποιότητα παραγωγής των υλικών του κινητήρα και έκανε τους ίδιους τους κινητήρες ανθεκτικούς. 

Κοιτάζοντας πίσω, ο Yamamoto θυμήθηκε: "Η ομάδα των μηχανικών και των τεχνικών μας ανταποκρίθηκε στην πρόκληση με ακούραστη προσπάθεια, αποφασιστικότητα και μαχητικό πνεύμα". Η τολμηρή τεχνολογία κίνησης συνδυάστηκε με τολμηρή σχεδίαση του οχήματος και αφοσίωση στην ιαπωνική αισθητική και δεξιοτεχνία που εξέφραζε ήδη τη νοοτροπία της Mazda "Crafted in Japan".  Με εξαιρετική σχεδίαση, εμπνευσμένη από διάσημα ιταλικά σπορ αυτοκίνητα, το κομψό διθέσιο είχε ύψος μόλις 1,17 μέτρα και σύντομα παρομοιάστηκε με ένα αεροδυναμικό "Superbird".

 

1967 MAZDA COS­MO SPORT 110 S


Το Mazda Cosmo Sport 110 S μπήκε στην παραγωγή τον Μάιο του 1967 ως το πρώτο όχημα στον κόσμο με περιστροφικό κινητήρα δύο δίσκων. Ο Tsuneji Matsuda έδωσε μια γλαφυρή περιγραφή της οδηγικής εμπειρίας στο αγωνιστικό αυτοκίνητο: "Είναι περισσότερο σαν να πετάς παρά να οδηγείς αυτοκίνητο". Από την αρχή, αυτός ο πρωτοπόρος του περιστροφικού κινητήρα διέθετε επίσης εντυπωσιακή αντοχή: Το Cosmo Sport 110 S εξασφάλισε μια αξιοσέβαστη τέταρτη θέση στον πρώτο κιόλας αγώνα του, τον 84ωρο Marathon de la Route στο Nürburgring. Αυτό έμελλε να αποτελέσει το προοίμιο για περισσότερες από 200 νίκες της Mazda με περιστροφικούς κινητήρες σε σειρές αγώνων αυτοκινήτων τουρισμού - και, στην 14η προσπάθεια, έναν θρίαμβο στον πιο διάσημο από όλους τους 24ωρους αγώνες: Le Mans. Τον Ιούνιο του 1991, ήταν η Mazda 787B, που κινούμενη από έναν τετραδισκοειδή περιστροφικό κινητήρα, που ξεπέρασε τον συγκεντρωμένο ανταγωνισμό από τις Mercedes, Jaguar και Porsche, κατακτώντας την πρώτη συνολική νίκη για ιαπωνική ομάδα.

ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΊΣΤΑ ΑΓΏΝΩΝ ΣΤΗ ΜΑΖΙΚΉ ΠΑΡΑΓΩΓΉ

 

Αυτές οι αρχικές εξορμήσεις στον μηχανοκίνητο αθλητισμό ενίσχυσαν το παγκόσμιο προφίλ της Mazda και αύξησαν τις πωλήσεις των μοντέλων παραγωγής της. Το πρωτοποριακό Cosmo Sport 110 S ακολουθήθηκε από 34 ακόμη περιστροφικά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων εμβλημάτων της μάρκας όπως το Gran Turismo Luce R130, το Mazda Parkway και το RX-7. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, κάθε δεύτερη Mazda είχε έναν περιστροφικό κινητήρα κάτω από το καπό. Τα κουπέ ήταν τα πιο συνηθισμένα, αλλά η μάρκα παρήγαγε επίσης περιστροφικά μοντέλα σεντάν και στέισον βάγκον, καθώς και ένα περιστροφικό pickup. Η ακμή της κουλτούρας των περιστροφικών, ωστόσο, δέχτηκε πλήγμα κατά τη διάρκεια της πρώτης κρίσης της τιμής του πετρελαίου το 1974. Παρόλο που τα περιστροφικά μοντέλα της Mazda αποτέλεσαν σημείο αναφοράς όσον αφορά την τήρηση των αυστηρών κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων, οι τιμές κατανάλωσης καυσίμου τους εξακολουθούσαν να τείνουν να είναι υψηλότερες από εκείνες των συμβατικά κινούμενων ανταγωνιστικών μοντέλων.

Για να αντιμετωπίσει την ξαφνική πτώση των πωλήσεων, η Mazda ξεκίνησε το σχέδιο "Phoenix" το 1974 υπό την ηγεσία του Kenichi Yamamoto. Το φαινομενικά αδύνατο έγινε πραγματικότητα: Χάρη σε τεχνικές τροποποιήσεις, η κατανάλωση καυσίμου των περιστροφικών μοντέλων μειώθηκε κατά 50%, όπως αποδεικνύεται από το Mazda RX-7, ένα ιαπωνικό σύμβολο στυλ που παρουσιάστηκε το 1978 και λειτούργησε μέχρι το 2003. Στη δεκαετία του 1990, η Mazda έδειξε επίσης τι μπορούσε να κάνει ο περιστροφικός κινητήρας στην υπερπολυτελή κατηγορία Gran Turismo, κυκλοφορώντας τον πρώτο περιστροφικό κινητήρα τριών δίσκων που κατασκευάστηκε σε σειρά στο Eunos Cosmo. Το τελευταίο αυτοκίνητο παραγωγής της Mazda που διέθετε περιστροφικό κινητήρα ήταν το RX-8, το οποίο παρήχθη από το 2003 έως το 2012 και έφτανε σε στροφές που έκοβαν την ανάσα μέχρι τις 9.000 στροφές ανά λεπτό. Χαρακτηριστικά που χάρισαν στο μοντέλο το διάσημο βραβείο "Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς".

ΈΝΑ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΌ ΜΈΛΛΟΝ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΌΤΗΤΑΣ

 

Αν και πρωτοποριακά με διαφορετικούς τρόπους, όλα τα περιστροφικά μοντέλα της Mazda μοιράζονται τη σχεδόν τέλεια μηχανική ομαλότητα που χαρακτηρίζει αυτόν τον τύπο κινητήρα. Αυτή η οδηγική ευχαρίστηση είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η Mazda αναζητά τους περιστροφικούς κινητήρες για να τροφοδοτήσει και πάλι τα αυτοκίνητα παραγωγής της - όπως και η δυνατότητά τους για πρωτοποριακή βιωσιμότητα. Ήδη από το 1991, η Mazda απέδειξε ότι ο περιστροφικός κινητήρας είναι κατάλληλος για λειτουργία χωρίς εκπομπές ρύπων με τεχνολογία ηλεκτροκίνησης με υδρογόνο ή μπαταρία. Η ιδέα ενός περιστροφικού κινητήρα επέκτασης της αυτονομίας είχε ήδη παρουσιαστεί το 1970 και τελικά υλοποιήθηκε στο ηλεκτροκίνητο Mazda MX-30 R-EV πλήρους παραγωγής. Σε αντίθεση με οποιοδήποτε άλλο PHEV, ο περιστροφικός κινητήρας εσωτερικής καύσης του μοντέλου δεν χρησιμοποιείται για την κίνηση των τροχών, αλλά παράγει ενέργεια για τη φόρτιση της ηλεκτρικής μπαταρίας. Αυτό δημιουργεί μια μοναδικά ηλεκτροκίνητη εμπειρία οδήγησης, χωρίς να θυσιάζει τίποτα από τη χαρά της οδήγησης που είναι τόσο απαραίτητη για το συγκρότημα. Ως ένα σημαντικό κομμάτι του παζλ για την προσέγγιση πολλαπλών λύσεων της Mazda στα συστήματα κίνησης, το MX-30 R-EV δίνει νέα πνοή στην ιστορία επιτυχίας του περιστροφικού κινητήρα που μετρά περισσότερα από 60 χρόνια. 

ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΌ ΜΈΣΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΊΑ: MAZDA

1967. Cosmo Sport 110 S Το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Mazda με περιστροφικό κινητήρα διπλού δίσκου απέδιδε μόνο 81 kW/110 hp, αλλά μπορούσε ήδη να φτάσει τα 200 km/h σε δοκιμές
1969. Luce R130 Coupé Το μοντέλο Gran Turismo σηματοδότησε την είσοδο της Mazda στην πολυτελή κατηγορία
1970. RX500 Concept car με ριζικά γωνιακό και βελτιωμένο σχεδιασμό
1974. Parkway Το πρώτο 26θέσιο περιστροφικό πούλμαν με περιστροφικό κινητήρα, το μοντέλο είναι ακόμα και σήμερα αγαπητό από τους οπαδούς της Mazda
1975. Roadpacer AP 

Αυτό το πολυτελές όχημα που πωλούνταν αποκλειστικά στην Ιαπωνία απευθυνόταν σε υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης και της βιομηχανίας.

1978. RX-7 Το πιο πολυκατασκευασμένο περιστροφικό μοντέλο όλων των εποχών στην πρώτη του γενιά, με ακριβώς 471.018 μονάδες παραγωγής (περισσότερες από 800.000 σε τρεις γενιές)
1990. Eunos Cosmo Ο πρώτος περιστροφικός κινητήρας τριών δίσκων που παρήχθη σειριακά
2003. RX-8 Σε συνέχεια του ευρέως επιτυχημένου RX-7, το μοντέλο διέθετε μια επαναστατική σχεδίαση χωρίς κολόνες Β και ήταν εξοπλισμένο με έναν νεοαναπτυγμένο, ελαφρύ και αποδοτικό περιστροφικό κινητήρα RENESIS δύο δίσκων.
2015. RX-Vision Αυτό το πρωτότυπο σπορ αυτοκίνητο με κινητήρα Skyactiv R, το οποίο τιμήθηκε ως το "Πιο όμορφο πρωτότυπο αυτοκίνητο της χρονιάς" το 2016, αποτέλεσε την απαρχή της φιλοσοφίας σχεδιασμού Kodo.