ΠΗΓΗ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ

Το σπάνιο και το συλλεκτικό

Κατά τη πολυετή ιστορία της Mazda, υπήρξαν αμέτρητα μοναδικά μοντέλα με πυρήνα την ευχάριστη οδήγηση. Εδώ, το Mazda Stories εξυμνεί μερικά ξεχωριστά μοντέλα - και αυτούς που τα οδηγούν ακόμα και σήμερα.

Κάθε όχημα έχει μια φυσική διάρκεια ζωής, αλλά, ο συναισθηματικός δεσμός που δημιουργούν με τους ιδιοκτήτες τους μπορεί να τα μετατρέψει από χρηστικά σε αιώνια οχήματα, που διατηρούνται ζωντανά φαινομενικά για πάντα μέσα από το γύρισμα των κλειδιών και το στρίψιμο των κλειδιών σε δρόμους και γκαράζ σε όλο τον κόσμο.

Η Mazda πιστεύει ότι κάθε αυτοκίνητο πρέπει να προσφέρει μια ανεβαστική εμπειρία, τόσο συναισθηματικά όσο και σωματικά. Ωστόσο, με αυτά τα κομμάτια των αυτοκινητιστικών σπάνιων ειδών ισχύει σχεδόν το αντίθετο. Γιατί μόνο μέσω της παθιασμένης ανθρώπινης αντοχής - συναισθηματικής και σωματικής - μπορούμε να απολαύσουμε τέτοια συλλεκτικά οχήματα. Αυτά δεν είναι μουσειακά κομμάτια, προορισμένα για μια ζωή με κλιματισμό και στατικό βλέμμα. Είναι αγνά Mazda, που κυκλοφορούν στον ανοιχτό δρόμο και οδηγούνται σήμερα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που σχεδιάστηκαν για να οδηγούνται όταν βγήκαν από το εργοστάσιο πριν από δεκαετίες - για την απόλυτη διασκέδαση. Καλώς ήρθατε στη χαρά της οδήγησης.

 

MAZDA REPU ΤΟΥ BRIAN SKOTCHDOPOLE


Το Mazda Rotary Engine Pick Up, που πωλήθηκε στη Βόρεια Αμερική μόνο μεταξύ 1974 και 1977, θεωρείται ένα από τα πιο εντυπωσιακά οχήματα της Mazda. "Για μένα, το REPU αντιπροσωπεύει μια εποχή που η Mazda ήταν περήφανη για τον περιστροφικό κινητήρα", λέει ο Brian Skotchdopole, ο οποίος οδηγεί (και κάποτε έτρεξε σε αγώνες) το REPU του '74 σε όλη την Αλμπουκέρκη του Νέου Μεξικού. "Είμαι πολύ δεμένος με αυτό το φορτηγό, καθώς ήταν η πρώτη μου γνωριμία με τα περιστροφικά Mazdas. Οι παλιές σχολές είναι απλά λίγο πιο ξεχωριστές. Έχω τώρα μια χούφτα RX-2, RX-3 και RX-4", λέει. "Αν δεν είχα ασχοληθεί με το REPU, μάλλον θα είχα χάσει όλα αυτά τα ξεχωριστά οχήματα." Ο 31χρονος Skotchdopole, του οποίου το καθημερινό αυτοκίνητο είναι επίσης ένα Mazda RX-8, έπεσε πάνω στο 50χρονο πλέον REPU στο Ντένβερ του Κολοράντο. "Είναι λίγο δύσκολο να τα βρεις", λέει. "Ανήκε σε έναν ιδιοκτήτη καταστήματος με περιστροφικά και μου έδειξε φωτογραφίες του φορτηγού παρατεταγμένου στην πίστα drag στο Bandimere Speedway από την εποχή πριν καν γεννηθώ".

"Εξακολουθώ να το χρησιμοποιώ ως φορτηγό για την επιχείρησή μου".

BRIAN SKOTCHDOPLE, ΝΈΟ ΜΕΞΙΚΌ

Παρά το γενεαλογικό αυτό υπόβαθρο, το REPU εξακολουθεί να έχει μεγάλη δύναμη. Η επιτάχυνση που παρέχει ο περιστροφικός κινητήρας, λέει, είναι "συναρπαστική", ενώ η ελάχιστη κλίση του αμαξώματος και η ανατροφοδότηση στις στροφές έχει αυτό το μοναδικό άγγιγμα της Mazda. "Εξακολουθώ να το χρησιμοποιώ ως το φορτηγό του συνεργείου μου για την επιχείρησή μου-Rotor Rehab", λέει. "Ειδικευόμαστε στο να επαναφέρουμε τα αυτοκίνητα με κινητήρα rotary στη ζωή και να τα βγάλουμε ξανά στο δρόμο. Είμαι σίγουρος ότι έχουν βρεθεί εκατοντάδες περιστροφικοί κινητήρες και ελαστικά στην καρότσα του REPU." Όσο για το αυτοκόλλητο "rotary power" στο πίσω μέρος του; "Αυτό είναι για να γνωρίζουν όλοι οι άλλοι πόσο ξεχωριστό είναι", λέει ο Skotchdopole. Τώρα, 50 χρόνια από το ντεμπούτο του REPU, αυτός ο "βασιλιάς των μίνι φορτηγών" παραμένει "απολύτως φανταστικός", χαμογελάει. "Θα πηγαίνει για πάντα".

Mazda RX-4 του Ferdi van Hout

Στην Ολλανδία, ο 41χρονος Ferdi van Hout διατηρεί επίσης μια ιδιαίτερη σχέση με την τεχνολογία περιστροφικών κινητήρων της Mazda. Έχοντας στην κατοχή του ένα RX-7 FC Turbo του 1991 και ένα Mazda 929 του 1975, η αγάπη του για αυτούς τους "παλιούς περιστροφικούς κινητήρες" τον έκανε να ξεκινήσει ένα έργο αποκατάστασης με ένα εντυπωσιακό Mazda RX-4 του 1974 - ένα απόγειο ανταλλακτικών RX-7 και MX-5, αλλά και μερικών που κατασκεύασε ο ίδιος. "Δεν ήμουν καν ο πλειοδότης του έργου", λέει. "Αλλά για τον πωλητή, ήμουν ο κατάλληλος άνθρωπος για να τελειώσω το έργο του και να το κάνω μια μοναδική κατασκευή".

"Παντρευτήκαμε σε αυτό το αυτοκίνητο. Είναι πλέον ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας της ζωής μας".

FERDI VAN HOUT, ΚΆΤΩ ΧΏΡΕΣ

Ο Van Hout χρειάστηκε πάνω από τέσσερα χρόνια για να καταστήσει το RX-4 αξιόπλοο, με το όχημα να υποβάλλεται σε πλήρη αποκατάσταση από την αρχή. Αν και πρόκειται για ένα έργο που "δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ πραγματικά", λέει, φρόντισε να επιστρέψει στον πωλητή και να δείξει τους καρπούς της δουλειάς του. "Βλέποντας και νιώθοντας το αυτοκίνητο ζωντανό, δάκρυσαν τα μάτια του", λέει. "Θυμόταν κάθε γωνιά του αμαξώματος και τι είχε γίνει".

Από τότε, το RX-4 έχει δει πολλή δράση, με χαρούμενες βόλτες στην εξοχή και, το πιο αξιοσημείωτο, παίζοντας βασικό ρόλο στην ημέρα του γάμου του Van Hout. "Παντρευτήκαμε με αυτό το αυτοκίνητο", λέει εμφανώς περήφανος. "Είναι πλέον ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας της ζωής μας". Ο Van Hout παίρνει επίσης το RX-4 σε ημέρες πίστας στο Circuit Zandvoort -την έδρα του ολλανδικού Grand Prix- με την ολλανδική λέσχη Hadi-Mazda, μια κοινότητα από λάτρεις της Mazda, τους οποίους περιγράφει ως "σαν οικογένεια".

Υπάρχει επίσης αρκετή εξωτερική προσοχή. "Δεν μπορώ να πάω πουθενά χωρίς να με φωτογραφίσουν", λέει. "Γυρίζουν πολλά κεφάλια και μου σηκώνουν τον αντίχειρα όταν με προσπερνούν στον αυτοκινητόδρομο, όλοι λατρεύουν το αυτοκίνητο". Παρόλα αυτά, η προέλευσή του παραμένει ένα μυστήριο για όσους το παρακολουθούν να περνάει με ταχύτητα. "Κανείς δεν ξέρει τι είναι", λέει ο ίδιος. "Το έκπληκτο βλέμμα στο πρόσωπό τους όταν ακούνε ότι είναι ιαπωνικό είναι σκέτος χρυσός".

Cosmo Sport του Roberto Formato

Κάποιοι λένε ότι υπάρχει στενότερη σχέση μεταξύ της Mazda και της Διαστημικής κούρσας από ό,τι νομίζετε. Αυτό συμβαίνει επειδή το όνομα και ο φουτουριστικός σχεδιασμός του εντυπωσιακού Mazda Cosmo Sport επηρεάστηκε από τη διάθεση του 20ού αιώνα, όταν ο θαυμασμός για τα διαστημικά ταξίδια γινόταν μέρα με τη μέρα όλο και πιο έντονος. "Μόλις είδα το όχημα, απλά το ερωτεύτηκα", λέει ο Roberto Formato με έδρα την Αδελαΐδα, ο οποίος πήρε τα κλειδιά του Cosmo Sport του 1970 (γνωστό και ως 110S) το 2015.

"Μπορείτε να δείτε την καινοτομία στον κινητήρα και στο σχεδιασμό, όσον αφορά τη διαστημική εποχή και ακόμη και το πιλοτήριο είναι εμπνευσμένο από ένα αεροπλάνο", συνεχίζει, αποδεικνύοντας ακριβώς γιατί η Mazda περιέγραψε τον πιλότο του Cosmo Sport ως "περισσότερο σαν να πετάς παρά σαν να οδηγείς". Χρειάστηκαν πάνω από 18 μήνες αλληλογραφίας με ένα στέλεχος της Mazda στην Αυστραλία - "τον έπεισα ότι ήμουν ο κατάλληλος άνθρωπος για να αγοράσει ένα τόσο υπέροχο όχημα", λέει ο Formato - για να αποκτήσει ένα από τα μόλις 1176 που κατασκευάστηκαν ποτέ παγκοσμίως. Είναι πλέον ένα από τα πάνω από 50 Mazdas που έχει αποκτήσει ο Formato στη ζωή του: το πρώτο του ήταν ένα 121 Coupe του 1976, το σημερινό του ένα Mazda3, το παλαιότερο ένα τρίτροχο φορτηγό T600. Σήμερα, το Cosmo Sport παραμένει το χρυσό παιδί και, δικαιολογημένα, κέρδισε το βραβείο διατήρησης Bay to Birdwood το 2023. "Μου αρέσει να συντηρώ ό,τι μπορώ", λέει. "Οι κριτές το ερωτεύτηκαν. Αναγνώρισαν τη σημασία του Cosmo και τις λεπτομέρειες που το έκαναν τόσο ξεχωριστό". Σχεδόν 10 χρόνια ιδιοκτησίας αργότερα, αυτό το επίπεδο διατήρησης απαιτεί ένα μείγμα "ευχαρίστησης και πόνου", λέει, αλλά αυτό δεν τον έχει κάνει να επιστρέψει στη γη ακόμα. "Τα αυτοκίνητα δεν είναι τίποτα χωρίς κάποια ιστορία και ιστορίες".

Mazda RX-7 (FD3S) Type RZ της Anika Thorén

Περίπου 16.000 χιλιόμετρα μακριά, μια άλλη παρόμοια ιστορία εκτυλίσσεται στην Gold Coast της Αυστραλίας. Η Anika Thorén, μια ομοϊδεάτισσα λάτρης της Mazda, δούλευε σκληρά πάνω στο Mazda RX-7 (FD3S) Type RZ του 2001 - ένα από τα μόλις 325 που υπάρχουν στην Αυστραλία. "Οι άνθρωποι μου λένε ότι είναι ένα από τα πιο καθαρά RX-7 που έχουν δει ποτέ", ακτινοβολεί, αφού το αγόρασε μετά από δύο χρόνια αναζήτησης παντού. "Είναι το νούμερο 245 από τα 325, καθώς η Mazda κατασκεύασε το RZ μόνο για επτά μήνες".

"Όταν πεθάνω, θα θαφτώ μέσα της".

ANIKA THORÉN, ΑΥΣΤΡΑΛΊΑ

Για τον Thorén, το RX-7 (το οποίο από τότε πήρε το παρατσούκλι "Feisty") ήταν ο καταλύτης για αναμνήσεις ζωής με τις τοπικές κοινότητες. "Ο περιστροφικός κινητήρας από μόνος του έχει δημιουργήσει μια τόσο παθιασμένη κοινότητα που καταλαβαίνει ο ένας τον άλλον και έχει αμοιβαίο σεβασμό", λέει. "Οργανώνω επίσης μια εκδήλωση που ονομάζεται 'Sevens Day' στην περιοχή του Brisbane, η οποία έχει γίνει κάτι σαν παγκόσμια γιορτή".

Έχοντας στην κατοχή του το RX-7 FD εδώ και επτά χρόνια, ο Thorén δούλεψε σκληρά για να τονίσει το σχήμα του οχήματος, περιλαμβάνοντας ένα αεριζόμενο καπό, ζάντες από μέταλλο και λεπτομέρειες από ανθρακονήματα. Είναι ένα καυτό εισιτήριο. "Ο κόσμος με ρωτάει αν θα την πουλήσω ποτέ και του απαντώ ότι θα θαφτώ μέσα σε αυτήν. Λατρεύω απόλυτα αυτό το αυτοκίνητο", λέει. "Μόνο η Mazda θα είχε το σθένος να κάνει κάτι τόσο διαφορετικό να δουλέψει".

ΜΟΙΡΑΣΤΕΊΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΊΑ
fb 1   linkedin 1   x

ΈΜΠΝΕΥΣΗ ΕΠΊ ΤΟΥ ΣΚΆΦΟΥΣ

Ανακαλύψτε τι κάνει τη Mazda μια μάρκα που δεν μοιάζει με καμία άλλη: μοναδική, εκφραστική, ξεχωριστή. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα πιο εμπνευσμένα περιεχόμενα σχετικά με το τι υπάρχει στα αυτοκίνητά μας, καθώς και για το πού μπορούν να σας οδηγήσουν. Έτοιμοι να επιβιβαστείτε;

35 ΧΡΌΝΙΑ MAZDA MX-5

Το MX-5 σχεδιάστηκε για να είναι - και σίγουρα παραμένει, 35 χρόνια μετά - ένα διασκεδαστικό και ανεπιτήδευτο σπορ αυτοκίνητο με προσωπικότητα που έχει γίνει διάσημο σε όλο τον κόσμο.

Μάθετε περισσότερα
Ο ΔΡΌΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ HAKONE

Ξεφεύγοντας από την πολύβουη μητρόπολη του Τόκιο, η Mazda Stories μεταφέρει το ευέλικτο Mazda CX-5 σε ένα από τα πιο διάσημα σημεία οδήγησης της Ιαπωνίας.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ο ΔΡΌΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΊΑ

Το Μαρόκο είναι ένας μαγικός τόπος όπου οι νομαδικές παραδόσεις των Βερβερίνων συναντούν και υποδέχονται επιρροές από όλο τον κόσμο - ένας πολιτισμός που εκτιμά τη δεξιοτεχνία, τόσο την παλιά όσο και τη νέα. Με το Mazda CX-60, ταξιδεύουμε σε δαιδαλώδεις δρόμους της ερήμου μέσα από μαγευτικά τοπία προς το πολιτιστικό επίκεντρο: Μαρακές.

Μάθετε περισσότερα
Οι τεχνίτες της ακτής Αμάλφι

Η ιστορία της χειροτεχνίας στην ακτή Αμάλφι της Ιταλίας είναι βαθιά και η κοινότητα των τεχνιτών που εργάζονται εκεί αποπνέει αφοσίωση, επιμονή και προκλητικό πνεύμα.

Μάθετε περισσότερα
Ανθρώπινη αρμονία σε κίνηση

Η μηχανική φιλοσοφία ActivSync της Mazda βάζει την ευημερία σας πάνω απ' όλα.

Μάθετε περισσότερα
Ο ΝΑΌΣ ΤΟΥ RYOANJI

Ο ναός Ryoanji βρίσκεται στο Κιότο της Ιαπωνίας και χρησιμεύει ως ένα μέρος για τους επισκέπτες να αφοσιωθούν στην αυτοεξέταση, αλλά και να θαυμάσουν την καθαρή αισθητική της παραδοσιακής ιαπωνικής αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού.

Μάθετε περισσότερα
ΚΑΤΑΣΚΕΥΉ ΙΑΠΩΝΙΚΏΝ ΜΑΧΑΙΡΙΏΝ

Το χωριό Takefu είναι γνωστό για τα μαχαίρια του και φιλοξενεί μια κοινότητα τεχνιτών που έχουν συνδεθεί με έναν κοινό σκοπό: την κατασκευή των καλύτερων μαχαιριών στον κόσμο...

Μάθετε περισσότερα
Ιαπωνικά λακαρισμένα αντικείμενα

Κατά τη διάρκεια της χιλιετίας, η παραγωγή αντικειμένων urushi εξελίχθηκε από παραδοσιακή χειροτεχνία σε μια μορφή σοβαρής τέχνης που εξυμνείται λόγω της χρήσης φυσικών και μακράς διάρκειας πόρων.

Μάθετε περισσότερα
Τελειότητα με ανθρώπινο άγγιγμα

Στη Mazda, η τελειότητα έχει μια ανθρώπινη πινελιά. Οι τεχνίτες μας Takumi δημιουργούν και βελτιώνουν τα αντικείμενα με το χέρι, μέχρι κάθε λεπτομέρεια να είναι ακριβώς σωστή. Για να ζωντανέψουμε αυτή την ιδέα της αριστοτεχνίας, πήγαμε από κοντά - πραγματικά από κοντά. Από τα πήλινα μοντέλα μέχρι τις εργασίες βαφής, μια συνεργασία με τη Macrofying μεγεθύνει τα μικρά πράγματα που κάνουν τα αυτοκίνητά μας τόσο ξεχωριστά. Ανακαλύψτε τη Mazda όπως δεν την έχετε ξαναδεί: κάτω από το μικροσκόπιο.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΒΕΛΌΝΕΣ

Η ταπεινή βελόνα ραψίματος, που αρχικά χρησιμοποιούνταν από τους σαμουράι που πήγαιναν στη μάχη, είναι πλέον συνώνυμη με τη σύγχρονη πόλη της Χιροσίμα και έχει μια αντίστοιχη ιστορία προέλευσης.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ